Är jag en hemmafru???

Ibland känns det som att jag skulle kunna kategoriseras in i facket "hemmafru". Märk dock att jag endast skriver ibland. Jag tror dock att många inte ser mig som en hemmafru...

Några tecken talar emot:
- Jag är inte gift vilket känns som en förutsättning om man ska kallas "fru".
- Jag har inga barn.
- Jag lagar väldigt sällan mat. Känns som att en hemmafru borde vara haj i köket, eller hur?
- Egentligen städar och donar jag nog inte så mycket hemma som jag ibland vill låta påskina...
- Jag jobbar (dock så är det endast ett extrajobb).

Men några saker talar dock för att jag skulle vara en hemmafru. Som idag till exempel. Jag har idag gjort följande:
- Diskat (vi har ingen diskmaskin så här är det handdisk som gäller!).
- Bäddat sängen.
- Bakat en sockerkaka.
- Tvättat överdrag nr.2 till soffan.
- Sett på en film (Harry Potter och fenixorden).

Några andra saker som kanske kan klassas in som ingredienser på ett hemmafruliv (eller hör detta kanske mer till kategorin "lyxfru"?):
- Jag är hemma ofta.
- Jag får ägna mig åt mitt stora intresse - hästarna!
- Jag spenderar tid på allmänbildning (okej då, jag pluggar till en yrkestitel men ändå).
- Jag fikar ofta (i perioder) med mina vänner.
- Jag shoppar en del (i perioder).

Den punkten med störst vikt är nog den att jag är hemma ofta. Det är nog det som gör att jag ibland känner mig som en hemmafru... Förutom mina "sysslor i hemmet" så har jag idag även gjort lite ändringar i min uppsats. Nu ska jag fortsätta med det så att den blir klar. Tänkte skicka in slutversionen i dag nämligen... Har även varit till stallet idag...



Den här definitionen hade Wikipedia på hemmafru:

Hemmafru är en gift kvinna som regelbundet utför någon form av värdeskapande aktivitet i hemmet, istället för att förvärvsarbeta. Arbetsuppgifterna omfattar i första hand barnomsorg och hushållsarbete.



Så ok då, jag är ingen hemmafru...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback