Trafikfaror...

Den senaste veckan har jag lagt mig på tutan två gånger då jag varit ute och kört bil. Kanske mitt tålamod är kortare i trafiken nu när jag har hormener i överskott. Eller så finns det verkligen personer som inte borde vara ute på vägarna. Avgör själva...

Tillfälle 1: Jag åker i stora rondellen (i Noret för er som är härifrån). Kommer från Maxi och ska in mot Mora. Det betyder att tredje avfarten i rondellen ska jag åka höger. Jag lägger mig först i vänsterfilen, blinkar vänster. Framför mig ligger en bil i samma fil som ska åt samma håll som mig. Denna bil kör i jämn hastighet av 20 km/h (nämnas här kan att rondellen inte är så "snäv" att den låga hastighet behövs). Nåväl, inget fel att ta det lugnt i trafiken men när denna bil blinkar höger och byter till högerfilen vid samma avfart som jag ska av ligger jag då kvar i vänsterfilen (två filer leder ut ur rondellen) och tänker köra om denna bil. Vad gör den då?? Den gasar upp, allt vad den kan och jag kommer upp i 90 km/h (!!) innan jag tar mig förbi! Får lov att tuta för att han ska släppa förbi mig. När jag åker förbi sitter förararen och rör handen upp och ner (sänk farten). WTF!! Han visade inte en antydan till att han själv skulle "gasa upp" förrän jag var nästan jämsides med honom, tills dess höll han som sagt 20 km/h.... Hastigheten på vägen är 70 km/h (50 km/h i rondellen)... Jag säger bara *suck*...

Tillfälle 2: Den förre förararen är jag säker på gjorde som han gjorde medvetet. Ville leka "trafikpolis". Denne förare nu var 80+ och säkert inte lika medveten, men ändå... Jag ligger bakom denna bil när vi båda ska svänga höger i en mindre rondell. Inga bilar syns till i rondellen men föraren framför mig kör inte. (Här kommer min tutning). Föraren kör ändå inte utan står kvar en bra stund tills det kommer en bil, han väntar in denna bil och ett par bilar till som kommer långt efter, vilka dock blinkar höger, innan han till slut kör iväg. En kort stund senare ska han svänga vänster. Jag ska rakt fram. Trots att det finns en egen fil till vänster ligger han kvar i filen rakt fram innan han svänger av. Tur att han kom ihåg att blinka i alla fall!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback