Bildproblemen samt helgen som var!

Nu har jag frågat blogg.se om mina problem med uppladdningen av bilderna. Tydligen är mina bilder för tunga för att laddas upp (vet dock inte hur det kan komma sig att det fungerar ibland?). Kanske har jag råkat ändrat någon inställning på kameran som bidragit till att de blivit för tunga, vad vet jag... Någon som vet om man kan ändra format på bilderna på något sätt så att de blir lite lättare (alltså de bilder som jag redan har i datorn)? Jag är helt lost vad gäller sådant. Kanske också är någon som vet varför mina bilder blivit för tunga från början, upptäckte att jag hade porträttinställning på kameran, kan det vara orsaken? Ska hur som helst försöka att åtgärda detta så att jag kan få in bilder i bloggen framöver, förhoppningsvis då även på ett smidigare sätt. Vill ha bilder med när jag bloggar och när det inte fungerar och bara krånglar så slutar jag istället att blogga, haha. Men förhoppningsvis blir det nu bättre framöver!

Nu när jag ändå sitter här kan jag berätta lite kort om min helg. I lördags var vi hembjudna till Tom och Anna i deras superfina nybyggda hus på middag. Familjen Stigs/Åkerlind var också på plats och vi hade en riktigt trevlig kväll med god mat och dryck! I söndags var vi bjudna på Wilmas kalas, två år har tjejen blivit nu! Tyra var i toppform och härjade runt, tror att hon tyckte att det var riktigt kul att vara på kalas! Har säkert gjort annat också men mitt minne är ju som på en guldfisk... Detta var väl höjdpunkterna!

Igår var det alla hjärtans dag och vi firade väl inte på något speciellt sätt. Fick dock otippat en present av Kristofer, han är så gullig! Jag och Tyra hade för övrigt en skön dag innehållandes bland annat lite häng med Ki och Wilma. Drog framåt eftermiddag även ner på stan där Kristofer blev klippt. Tyras hår fick sig också en genomgång av saxen vilket var välbehövligt! Superduktig var hon och nu ser hon plötsligt ännu äldre ut... Blev en ceasarsallad på Kaffestugan innan vi drog hemåt och jag måste säga att ceasarsallad är min absoluta favoritsallad. Bäst är den dock på April (ligger i Gallerian i Sthlm).


Som ni ser behövdes håret verkligen klippas! =)


Jenny var så snäll så Tyra fick en kam. Den var poppis!



Resultatet:


Sötis!!

Nu sitter jag här vid datorn och väntar på att Tyra ska vakna någon gång, snart går jag och väcker henne! Vi ska nämligen till Therese och hälsa på, längtar så tills jag får se hennes lilla Tilde!

Kommentarer
Postat av: Pernilla

För att göra bilderna du redan har i datorn mindre "tunga" ändrar du bara storlek på dem. Öppna dom i något bildprogram (behöver inte vara något avancerat, Paint funkar) och typ halvera storleken. Om du kollar måtten på bilderna så är säkert (den längsta sidan på bilden) över 1000 eller 2000 pixlar (pixels), en lagom storlek till bloggar brukar vara runt 640 x 480 pixlar.

Att din kamera är inställd på porträtt är nog anledningen till att dom är så stora. Antingen ändrar du till någon "vanlig" inställning, annars brukar man kunna välja storlek t.ex. just 640 x 480 eller liknande.

Att fota i stora format är bra om man vill framkalla förstoringar annars behövs det egentligen inte.

Du kan ju fota så stort och bara minska storleken på fotot i datorn efteråt som jag skrev först också, det kvittar ju.

Good luck!



By the way. April finns tyvärr inte kvar längre :( Det var en av mina favoriter här i stan.



KRAM

Postat av: Pernilla

Sv:

Tack. Jag vill fota mera men tiden räcker inte riktigt till. Det är full fart från morgon till kväll hela tiden känns det som.

Varsegod, hoppas det går bättre med bilderna nu.

Tack, det är bra med både mig och magen :) Med dig också hoppas jag?!

Kram

2011-02-16 @ 08:39:15
URL: http://mondaygirl.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback