Bästa rubriken jag kan komma på: Blandat...

Fortsätter på samma tema som mitt tidigare inlägg. Saker som får mig att må bra. Något som inte kom med förra gången var god mat. Att äta god mat och att dricka ett gott vin till maten, det får mig att må bra! Grejen är ju bara den att jag sällan lagar mat själv. Jag ska inte säga aldrig, men sällan... De senaste gångerna jag har fixat och trixat i köket har det dock blivit väldigt gott! Kanske att jag borde fortsätta? I fredags till exempel, då fixade jag fram ett recept som verkade gott, jag handlade, jag kommenderade Kristofer vad han skulle göra (hehe, lite hjälp måste man ju ha! Han skar potatisen och brynde på köttet, resten gjorde dock jag...). Resultatet blev chevrégratinerad fläskfilé, potatisklyftor med timjan och rödlök samt tomathalvor som jag hade in i ugnen med lite flingsalt och riven parmesan på. Grymt gott!! Än så länge är jag ganska "bokstavstrogen" när jag lagar mat (med andra ord, jag läser recept) men jag känner mer och mer att jag faktiskt kan vara lite spontan också. Som med tomathalvorna, haha! Har en känsla av att jag nog kommer att spendera mer tid i köket under 2011.


Bilden kanske inte gör maten rättvisa men grymt gott var det i vilket fall!


Vid ett annat tillfälle då jag visade mina "färdigheter" i köket gjorde jag en räk och kräftcocktail som blev väldigt god! (Ska kolla upp vad vinet hette som vi hade i glaset. Det var riktigt gott, ekologiskt och prisvärt! Återkommer om det.)


Detta vin kommer jag dock ihåg vad det hette. Har ju bilden kvar, haha! Det drack vi när vi firade husköpet! Supergott!


När vi skulle fira orkade dock ingen av oss laga mat så då blev det pizza. Inte helt fel kan jag säga, pizzerian i Noret (kommer inte ihåg vad den heter, den bredvid Willys) har grymt goda pizzor! Denna är med tre sorters ostar, parma, ruccola och kösbärstomater.

Som alltid vid starten på ett nytt år (samt lite då och då under året) är det lätt att få en nytändning. Alla "jag ska..." dyker upp. Jag ska (obs, förväxla inte detta med nyårslöfte!):

- Fortsätta, och bli bättre på, att laga mat.

- Minska ner på chips, godis och andra onyttigheter och sötsaker. Har inga planer på att utesluta sådant helt men jag är en storkonsument och det ska det bli ändring på! Jag har sagt detta många gånger tidigare, ibland går det bättre, ibland sämre. Men än har jag inte gett upp!

- Hålla igång fysiken. Började redan 2010 med att försöka bättra på min kondis och min fysik. Det ska jag fortsätta med och jag ska även försöka att få en bättre kontinuitet i träningen. Ridning 1-2 gånger i veckan står redan på schemat. Däremellan har det varit lite ojämnt med träning. Löpning och/eller powerwalks är det jag huvudsakligen har tänkt att få in mer regelbundet, inte lika sporadiskt som det hittills har varit. Jag mår bra av att röra på mig!

Något som jag faktiskt nämde redan i mitt tidigare inlägg är att jag mår bra av att ha saker att se fram emot. För tillfället har jag flera sådana saker. Självklart längtar jag tills vi är på plats i nya huset! Nu när jag vet att det kommer att bli verklighet kan jag inte låta bli att störa mig på en massa saker i våran nuvarande lägenhet... Längtar! En annan sak som jag ser fram emot är en planerad tripp till Malmö. Flygbiljetter är beställda och det ska bli så skönt att först flyga 1 timme, sedan åka bil tre kvart för att sedan vara framme! Annars hade det kanske tagit upp till 10 timmar att bila ner i det här väglaget och med Tyra med... Kom i skrivande stund på ännu en sak att se fram emot, jag har bokat in mig på spa tillsammans med ett par vänner! Mmm, ska bli härligt! 

Måste också bara skriva några rader om läsning som gör mig glad, eller i vilket fall ofta får mig att dra på smilbanden.
Alex Schulman har börjat blogga igen! Kul! Gillar hans sätt att skriva, något som ni som följt den här bloggen redan vet. Han skriver för det mesta väldigt bra, jag gillar även hans humor, hans ironi samt hans djup som faktiskt skymtar fram ibland (ibland!) när han skriver. Gillar honom inte lika mycket i tv-rutan då jag tycker att det där bakomliggande tankegångarna försvinner (visserligen har han mest synts i helt värdelösa program men ändå). Om ni förstår hur jag menar... Kristofer hade även uppmärksammat min positiva inställning till Alex Schulmans skrivande och gav mig hans bok "Skynda att älska" i julklapp. Jag har inte hunnit läsa den än men ser fram emot det! Faktiskt så har jag även förhandsbeställt hans senaste bok "Att vara med henne är som att springa uppför en sommaräng utan att bli det minsta trött". Som sagt, jag gillar hans sätt att skriva.

Nej, bäst att jag slutar nu. Vet inte om ni orkar läsa allt? Men det är kul att skriva ibland, faktiskt har jag funderat på att ha en öppen blogg igen, inte den här utan någon annan. Jag har ju hästbloggen men den är ju lite smal, hade velat ha en mer allmän blogg... Tycker ni det? Är det värt det, är det jag skriver värt för någon att läsa? Förslag på profil i sådant fall mottages tacksamt! Kanske inredning, eller som nu (fast då blir det mindre om Tyra), eller något helt annat!

(Nu hade jag tänkt att visa bilderna från jul, nyår och kalaset men det var så segt att ladda upp bilder så de får komma en annan gång)

Kommentarer
Postat av: iana

Vet du, du får göra som du vill :)

Jag gillar att läsa båda dina bloggar och du skriver personligt och bra!

För mig räcker det med hundbloggen just nu, men jag har reggat en till om skrivlusten faller på igen.

Kram


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback