Att bli mångmiljonär...

Nyss satt det ett gäng på tv 4 som pratade om hur det skulle vara att bli mångmiljonär genom att man vann väldigt mycket pengar på exempelvis lotto eller liknande...

Bland annat så nämnde de en massa saker som de själva skulle göra OM de vann. De skulle göra sig skuldfria, de skulle leva lyxliv samt ge bort en slant till något bra projekt. Men det nämndes också att de flesta som vinner pengar i Sverige faktiskt skäms lite om de vinner mycket pengar. De fortsätter gå till deras lågavlönade arbete, de lever inte i någon lyx utan anstränger sig snarare för att allt ska verka så vanligt som möjligt så att det inte på något sätt ska synas att de vunnit pengar...

De diskuterade även om varför man vill vinna mycket pengar om det nu är så att man fortsätter gå till sitt arbete och fortsätter på samma sätt som man gjorde innan. Trots allt så menade de att man får ju faktiskt lön för sitt arbete i slutet på varje månad vilket gör en stolt för då kan man betala sina räkningar och man vet då att man gjort något för att tjäna dessa pengar. Om man vinner pengar får man ju dessa genom tur, man har ju inte gjort någon aktiv nytta för att tjäna dessa pengar. Och när de kom in på detta så undrade de: Varför strävar människor så mycket efter pengar som de inte behöver arbeta för att få?

image5


Jag tror så här: Anledningen till att så många fortsätter sitt "gamla" liv efter att de vunnit mycket pengar är för att deras liv är uppbyggt kring gemenskapen på arbetsplatsen osv (detta var även de i tv-soffan inne på) och så tror jag även att man mår bättre om man vet att "jag har någonstans jag måste vara", "jag behövs". Samt så tror jag att många männiksor har lättare att må bra av att ha rutiner, att ha något som de vet att man måste göra. Visst är det då man oftast klagar "å, jag har så himla mycket att göra, jag känner mig så stressad" men när dessa "måstesaker" håller sig på en lagom nivå så tror jag att vi mår bra av dem. Vi behöver känna oss lite nyttiga ibland!

Sen så tror jag att anledningen till att vi vill tjäna pengar på saker som inte kräver något arbete, en vinst av något slag, är för att det är (i princip) det enda sättet att få väldigt mycket pengar, så att det räcker och blir över. Det är väldigt svårt att arbeta sig rik i det här landet. Vilket iofs inte behöver vara något dåligt, vi har ju faktiskt inte rika och fattiga på samma sätt som det är i många andra länder, t ex USA. Våra tillgångar är lite jämnare fördelade. Men det är en förklaring på varför många ser just lotto/trav/börsen som sätt att bli rika på.

Och anledningen till att man VILL bli rik då? Jag tror att om jag hade fått en massa pengar så hade jag inte ändrat mitt liv särskilt mycket i det jag gör. Jag hade fortsatt med plugget, fortsatt med hästarna osv. Men däremot hade jag nog gjort mer av sådana där saker som man blir glad för! Varit ute och rest, köpt ett gammalt skruttigt hus och totalrenoverat (en liten dröm jag har). Jag menar tänk vad skönt att kunna göra sådana saker som man drömmer om utan att behöva tänka på vad de kostar. Kanske att jag kommer att göra sådana saker i vilket fall fast då med en massa planerande, lån osv. Men allt hade ju gått lite lättare och man hade haft obegränsat med pengar när man skulle göra dessa saker. Jag tror att man eftersträvar ett ekonomiskt oberoende för att man vill ta bort de hinder som ekonomin utgör i många fall då man vill uppfylla sina drömmar, INTE för att man vill sluta arbeta eller få "status" och ha råd med "måste-ha-lyx".

Vad tror ni? Och vad hade ni gjort om ni blivit ekonomiskt oberoende?  

Kommentarer
Postat av: Stickis

JAg håller med dig... Jag hade npg oxå fortsatt som jag gör idag.. Fast kanske jobbat lite mindre, rest mer och jag vill oxå köpa hus och fixa till... Vill vill vill. :) KRAM


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback