Hicka och funderingar...

Nyss hade bebis hicka. Hehe, var lite roligt, har inte känt det förut! Men nu "tickade" det i magen... =)

Föräldrakursen igår var bra. Både för mig och Kristofer. Blev direkt introducerade hur det kan gå till när bebis vill komma ut. Vad som händer när det väl sätter igång och hur förlossningen kan gå till. Bra att få se/höra om det men det är ingenting som jag ser fram emot. Jag längtar såklart tills jag får träffa bebis och har henne/honom hos oss. Men jag måste erkänna att jag är lite rädd inför förlossningen. Men vi kvinnor ska ju "vara gjorda" för att föda barn, även om det sker under stor smärta.

Jag känner dock att det är väldigt onödigt att jag går runt och oroar mig. Hur det går är ingenting jag kan påverka nu ändå...



Haha, skrev det jag skrivit hittills först. Sedan gick jag in på
familjeliv och såhär står det om vecka 34 (som jag är i nu - bara 6 veckor kvar!):

Vecka 34

Kroppen: Under slutet av graviditeten är det vanligt att värkarna ändrar sig en aning, ibland kan det kännas som om lungorna trycks uppåt och man får svårt att andas för en stund. Det kan vara svårt att skilja förvärkarna från riktiga värkar. De kan komma tätt och upplevas som intensiva, ett sätt att särskilja dem är att ta ett varmt bad, det får förvärkar att avta medan riktiga värkar fortsätter.
Många börjar fundera allt mer på förlossningen. Det är vanligt att man är orolig för att något ska hända. Du kan vara orolig för att du har mått ”för bra” och tänka att ”det får inte vara så här lätt”. Eller så tänker du motsatsen, ”allt har varit så jobbigt, det kanske inte är meningen att jag ska få vara glad”. Det är vanligt och helt normalt. Även som partner kan man ha många funderingar. Det är svårt att förbereda sig på att vara ett bra stöd när man inte vet vad som väntar. En del blivande pappor eller partners kan uppleva tanken på förlossningen som skrämmande.

Barnet: Barnet är väl medveten om förvärkarna, men det tycks inte vara obehagligt på något sätt. Huden har antagit en mer rosa ton genom inlagring av underhudsfett, vid denna tidpunkt kan barnet utan vidare överleva utanför livmodern. Nu reagerar barnet olika på mammas, pappas/partners samt främmande personers röster.




Vad lustigt att till och med tankar kan "styras" av kroppen och att det går att generalisera tankar som många människor tänker i liknande situationer. Det här med att vänta barn får verkligen upp ögonen för hur fantastisk en människokropp är som fungerar som den gör. Fascinerande!!

Kommentarer
Postat av: MondayGirl

Jag tycker också att det är väldigt fascinerande hur allting funkar och ATT allting funkar!

Det är coolt!

Kram

Postat av: Sofia

Tänk att det bara är sex veckor kvar. Svisch, kommer det säga, sen här h*n här.

Helt rätt att inte hålla på och oroa sig för förlossningen! Det klarar du galant. Jag sa direkt, efter min tvådygnsförlossning, att jag skulle lätt göra om det igen. Jag antar att du läst en del, mitt råd är Anna Wilsbys "Innan du föder". Öva andning och avslappning tillsammans hemma - det har man nytta av. Att inte spänna sig och bli rädd för smärtan är A och O för att orka, märkte jag :)



Visst är det underbart när den lilla hickar? Stella hickade flera gånger om dagen i magen så att hela jag skakade. Det har hon fortsatt med även utanför magen.



Hoppas allt är bra - det såg då ut så när jag såg dig förra veckan. Pigg och fräsch som en nyponros.

Kram S

2009-11-12 @ 09:49:47
URL: http://sofialiv.blogspot.com
Postat av: vicky

Ja visst är livet fascinerande! Och du, oroa dej inte, ut kommer den! På nåt sätt! Om du är sugen på löshoppning nån kväll nästa vecka så säg till! (på tal om förlossningar!)

2009-11-12 @ 20:49:25
Postat av: Sara

Vi hittade den på Leksaksaffären uppe på Noret. De rea ut några. Vi var på Volvo oxå, men vi såg inte en enda personla där så vi åkte vidare.

Kram

2009-11-13 @ 11:03:24
URL: http://stickis.blogg.se/
Postat av: MondayGirl

Sv:

Nej, allt kan man ju inte veta =)

Jag Wikipedia:de det och det var något sånt och sen fanns det några till olika "förklaringar" också.

Tack =)



Trevlig helg!



Kram

2009-11-13 @ 14:49:50
URL: http://mondygirl.se
Postat av: Sara

Det lät som en bra ide. Det satsar vi på!!! :)

Kram

2009-11-15 @ 11:02:37
URL: http://stickis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback