Vaccinera sig mot svininfluensan när man är gravid??

Idag måste jag bestämma mig om jag ska vaccinera mig mot svininfluensan eller inte. Det känns helt omöjligt att veta vad som är rätt beslut. Jag har fått olika råd från typ hundrafemtielva personer som alla vet mer eller mindre om influensan, vaccinet, graviditet osv.

Gravida ligger i en riskgrupp på sådant sätt att vi lättare kan bli sjuka då vårat immunförsvar är försvagat under graviditeten. Risken för att bli smittad är således ganska stor och i slutet av graviditeten är tydligen även risken för att bli allvarligare sjuk något större.

Vad jag har läst om vaccinet kommer det inte i kontakt med fostret. Däremot förs de antikroppar som jag bildar vidare till fostret och därför kan även barnet att ha ett visst skydd mot smittan under de första månaderna då det kommit till världen.

Det som ändå gör mig tveksam är att inga tester har gjorts på gravida (av etiska skäl). Man verkar inte heller veta så mycket om just det här vaccinets biverkningar utan de som står uppradade handlar om biverkningar som kommit av det vaccinet som ligger som "förlaga" till detta vaccinet. Vad jag förstått rekommenderar man aldrig annars gravida att vaccinera sig. Dessutom innehåller vaccinet kvicksilver, dock i väldigt små mängder men ändå...

Ni kan läsa mer
här om ni är intresserade.

-----------------------------------------

Oj, nu ringde de från mödravården. Jag sa att jag skulle fundera över helgen och sen får jag själv ta kontakt med dem om jag vill bli vaccinerad... Men hur ska jag göra, det är frågan??

Kommentarer
Postat av: MondayGirl

Oj, jadu, jag vet inte ens hur jag själv vill göra och jag är inte ens gravid.

Jag tror att mitt allra bästa tips är att strunta i vad alla andra säger och göra precis det som känns bäst för dig, innerst inne.

Lycka till!

KRAM

Postat av: Maria

Ojjj va svårt!!! Tror jag skulle hoppa om jag vore du... En jag hörde genom jobbet som fick vaccinet i tablettform sista månaden av graviditeten - tror hon ska ha om ca 3 v = bebisen har slutat växa och har fått oregelbundna hjärtljud - verkar inte vara någon akut fara, men ändå... Men lita på din egen magkänsla! Kram

2009-10-09 @ 18:26:05
URL: http://lillymia.blogg.se/
Postat av: Sofia

Åh vad jag också funderat över det där. Nu tog vaccinet sån tid att jag aldrig behövde ta något beslut. Innan jag insåg det så hade jag bestämt mig för att inte ta det efter att ha läst på lite samt rådgjort med min barnmorska och annan vårdpersonal (dock ville de poängtera att det var deras personliga åsikt som inte hade med deras jobb att göra).

Jag tycker att du ska följa magkänslan. Det finns garanterat folk som kommer komma med propaganda för och emot. Gå på magkänslan, rådgör med din barnmorska, ta ett beslut och tänk sen inte mer på det (mer än att det var rätt beslut).

Hoppas ni har en trevlig helg!

Kram.



2009-10-10 @ 20:54:55
URL: http://sofialiv.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback