Såhär tänkte jag innan jag fick barn...

* Vi har många i vår närhet som kan vara barnvakter, därför kommer vi redan från början kunna hitta på saker själva, bara jag och Kristofer.

Såhär blev det: Än har vi inte lämnat Tyra till någon barnvakt och det känns absolut inte som att det är någon brådska med det heller! Jag har varit iväg när Kristofer varit hemma med henne men vi har aldrig lämnat ifrån oss henne till någon annan. Jag vill veta att chanserna att det kommer gå toppenbra är lite större än vad de är idag. Jag har maten så det är mig hon vill ha om det krisar... Lämna till barnvakt blir det först när det känns rätt och bra! Om det blir om några veckor eller några månader återstår att se men som sagt är det inte heller någon brådska, vi gillar att vara hemma med Tyris eller ha henne med oss!

* Enligt livsmedelsverket är det ok att dricka 1-2 glas vin i veckan. Jag älskar vin så något glas då och då kommer nog slinka ner när bebisen har kommit!

Såhär blev det: Några smuttar vin kan jag erkänna att jag druckit. Men då handlar det verkligen om smuttar, max ett halvt glas vin på kvällen (har hänt en gång). Att dricka ett helt glas vin har inte känts rätt! Det kanske kommer ändras framöver när Tyra äter annan mat också som inte kommer ifrån mig, vad vet jag. Men det går alldeles utmärkt att klara sig utan vin (alkohol) också! Jag som varit värsta partytjejen har än så länge inget sug alls över att gå ut och festa igen heller. Men med det inte sagt att jag aldrig kommer dricka vin igen. ; )

* Att ha häst och barn går utmärkt att kombinera!

Såhär blev det: Det går faktiskt att kombinera häst och barn! Eftersom jag inte har någon egen häst känner jag dock att jag inte vill offra för mycket tid på någon häst som inte är min. För tillfället har jag hjälp med Silvia som jag tar hand om. Jag slipper åka dit varje dag för mockning etc. Sen har jag även sagt ifrån mig alla morgonpass. Så länge det flyter på fungerar det för mig! Jag har hållit på med hästar hela livet och det är något som jag aldrig trott att jag skulle prioritera bort. Nu håller jag jättegärna på med hästarna för att jag tycker att det är kul. Men skulle det innebära för stora uppoffringar hade jag valt bort dem.

* Jag ska vara en lugn mamma som tar dagen som den kommer!

Såhär blev det: Jag försöker verkligen att inte hetsa upp mig i onödan! Ibland är det lättare, ibland svårare... En bild jag försöker ha i huvudet är en om "The Gosslins". Har ni sett programmet "Jon and Kate plus eight"? De har ett tvillingpar och sen har de dessutom sexlingar! Tänk er att ha sex barn i samma ålder!! Det måste vara omöjligt att vara hönsmamma till var och ett av alla dessa barn men ändå verkar barnen må hur bra som helst! Klarar de åtta barn så klarar då vi ett! Dagar går upp och ner, en del bättre och en del sämre, så är det bara! Det kan gälla både mig, Kristofer eller Tyra!

* Jag ska inte "sunka ner mig" för att jag blir mamma.

Såhär blev det: Det beror alldeles på dagsform hur mycket jag orkar fixa till mig när jag ska gå ut. Det beror på hur pigg jag är, vilket tålamod Tyra har när jag ska fixa mig osv. Men jag känner mig oftast piggare om jag ser piggare ut så jag försöker så gott jag kan!


Ja, det finns många exempel på hur jag tänkt innan jag fick barn som nu går att jämföra med verkligheten, det här var bara ett axplock. En del saker är inte alls som jag tänkt mig. Andra saker följer jag ganska lika som jag tänkt! Barnuppfostran är en av dessa saker som återstår att se hur det blir! Några allmäna kommentarer om detta som jag tagit upp är dock:

- Det är bättre än jag någonsin kunde föreställa mig att bli mamma! Jag hade en bild innan att allt skulle vara fruktansvärt jobbigt. Aldrig mera sova, skrik dagarna i ända osv. Visst sover jag mindre och visst är det skrik ibland och när man är trött kan det ibland (dock sällan) kännas jobbigt. Men jag vet inte om vi hade "tur", eller om det helt enkelt är så för alla som fått barn, för Tyra uppväger allt det jobbiga när hon brister ut i ett stort leende, eller när hon bara sitter i mitt knä och myser, eller när hon upptäcker något för första gången, eller... De uppoffringar som man gör känns så självklara! Ens prioriteringar är så totalt annorlunda nu! Vi har valt att skaffa barn, då gäller det att göra det bästa man kan för detta barn! Det kommer säkert komma jobbiga stunder men småbarnsåren är ändå relativt få! (Fast de riktigt jobbiga stunderna kanske kommer när hon kommer upp i tonåren, vad vet jag). Det gäller dock att passa på att njuta även när man är mitt uppe i allt! (Haha, kanske måste gå tillbaka och läsa det här inlägget längre fram!)

Vet inte om ni orkat läsa hela vägen hit. Men det blir en hel del tankar som går, vissa dagar känns det fortfarande overkligt att lilla Tyra är här! Ha det bra nu, ni begränsade skara som fått tillgång till mina tankar! =)


Avslutar givetvis med en bild på Tyra! <3


Kommentarer
Postat av: Jennie <3

Hejsan =D!!



Åh,vilket roligt inlägg att läss =D!! Ska bli kul och se hur de blir för oss..=D



Sv:

Ja,det ska bli jätteskönt med ett uterum som man kan sitta och fika i...även om inte vädret är på topp =D

Och skönt när man ha dynor,dukar & kuddar å sånt ute trots att regnet står som spön i backen =D



Men är mycket jobb kvar än =O!

Bygga gavlar,spika pärlspont på väggarna invändigt,lägga golv,byta tak och måla =D!!



Kramar <3




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback