En ny värld - föräldrarochbarnvärlden!

Härom dagen ramlade tidningen Vi Föräldrar ner i brevlådan. Fick en lång prenumeration på den i julklapp vilket var mycket uppskattat! Tycker att det är en hel del rolig och intressant läsning i den! Hur som helst... När jag satt och läste i tidningen började jag tänka på att jag nu faktiskt kommit in i en helt ny värld! Föräldrarochbarnvärlden! Det är som att man passerar en osynlig gräns när man får barn. När du passerat den där gränsen så förändras allting i ditt liv och du kan aldrig vända tillbaka! Du börjar tänka annorlunda. Helt plötsligt finns det någon som du bryr dig mer om än någonting annat på hela jorden, som du lever för! Fokus ligger på hur du bäst kan ta hand om detta nya liv, denna nya lilla person. Självklart kan gamla intressen finnas kvar och det kan finnas annat i ditt liv som ger glädje. Men ingenting kan jämföras med känslan det är att ha vetskap om att du är förälder, att du har ett barn! I vilket fall är det så jag känner! Att läsa om barn, att få tips om allt mellan himmel och jord som rör barn, att få läsa om andra föräldrars dagar med sina barn, om deras bekymmer och glädjestunder, att få träffa andra föräldrar och barn - det är saker som jag nu intresseras av. Men bäst av allt är givetvis att kolla ner på min underbara Tyra och få ett stort leende tillbaka, helt underbart! Det är saker som hör till den här nya världen som jag passerat in i. När jag var på "andra sidan" kunde jag aldrig ens föreställa mig känslan det är att ha barn och jag var länge inte ens säker på att jag ville ha något. Jag vet nu att de som inte har barn aldrig till fullo kan förstå... 

Jag känner mig priviligerad som har fått blivit mamma! Nu är min lilla Tyra inte ens tre månader och jag antar att det inte alltid kommer kännas lika enkelt och underbart att ha barn som det gör nu. I vilket fall är det vad många säger: "Vänta bara tills hon har passerat 3 månader, det är då det blir jobbigt!". Denna och liknande fraser har jag hört många gånger. Om det kommer bli så ska jag tänka på hur otroligt lyckligt lottad jag ändå är som har min Tyra och att jag har haft en otrolig tur att jag faktiskt är en av dem som lever i Föräldrarochbarnvärlden!


Älsklingen <3


Kommentarer
Postat av: Jessica Smeds

Emilia har passerat 6 månader och hon är då lika lugn och snäll än iaf. så det stämmer nog inte för alla.

2010-03-24 @ 14:19:45
Postat av: Lena

Bra beskrivet av känslan att få bli mamma! Håller med dem som säger att det ändras - men jag kan lova att det blir till det bättre. Även om det är helt underbart nu i början så blir det bara så galet mycket bättre sen! =)



Vad som sägs om en promenad snart någon dag?

Postat av: vicky

man får hela tiden höra att vänta bara tills.......2 års trots, 3 års trots osv men skit i det, det är otroligt kul (och jobbigt) hela livet! Just nu är det mycket kiss och bajs!

2010-03-25 @ 13:05:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback